O nas
Od początku swego istnienia nasza szkoła jest
szkołą integracyjną. Zadaniem statutowym szkoły jest wspierać działania na rzecz osób niepełnosprawnych. Jesteśmy placówką, która
wychowuje w duchu wartości chrześcijańskich i zasad etycznych, uczy tolerancji, wyrozumiałości wobec cudzych zachowań, poglądów, wierzeń, które różnią się od naszych, a nawet mogą być z nimi sprzeczne, zapewnia dzieciom bezpieczeństwo i wszechstronny rozwój ich zainteresowań, integruje środowisko szkolne poprzez wspólne wyjazdy i imprezy wewnątrzszkolne.
W naszych progach uczą się zarówno
zdrowi, jak i niepełnosprawni uczniowie. Na 29 oddziałów szkolnych mamy obecnie 7 oddziałów integracyjnych.
W klasie integracyjnej pracuje jednocześnie dwóch pedagogów:
nauczyciel prowadzący i nauczyciel wspierający zwany pedagogiem specjalnym. Klasy te są promotorem wielu działań i imprez szkolnych oraz pozaszkolnych, np. Spartakiady Integracyjnej, kiermaszów świątecznych, czy np. spotkań z „Małym Teatrem”.
Dążymy do tego, by w klasach integracyjnych rywalizacja ustąpiła współdziałaniu, a wspólna nauka była
przyjemna i efektywna.
W NASZEJ SZKOLE ZAPEWNIAMY:
- zdobycie przez uczniów wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły
- opiekę w czasie pobytu dziecka w szkole
- podtrzymywanie i rozwijanie tożsamości narodowej, językowej i religijnej
- współdziałanie z rodzicami w wychowaniu dzieci i młodzieży
- propagowanie prozdrowotnego stylu życia
- podejmowanie działań integracyjnych na rzecz dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych
- rozwijanie zdolności i zainteresowań dzieci i młodzieży
- wspieranie działalności innowacyjnej i eksperymentalnej
NA CZYM POLEGA INTEGRACJA?
Dzieciom niepełnosprawnym dana została szansa uczenia się
w szkole masowej ze zdrowymi dziećmi. Umożliwia to im
pełniejszy rozwój niż w warunkach izolacji w szkołach specjalnych.
Dotyczy to w szczególności tych dzieci, które ze względu na rodzaj choroby musiałyby pobierać naukę w innych ośrodkach miejskich, a tym samym byłyby pozbawione kontaktu ze swoimi rodzinami.
Klasa integracyjna, ze względu na swoją specyfikę, jest mniej liczna, a dodatkowo pracuje w niej
pedagog specjalny (w przypadkach szczególnych nawet dwóch). Zgodnie z przepisami, liczebność takiej klasy nie może przekraczać 20 uczniów.
W oddziałach integracyjnych przebywają m. in.:
- dzieci niedosłyszące
- dzieci upośledzone umysłowo w stopniu lekkim i umiarkowanym
- dzieci z autyzmem
- dzieci niepełnosprawne ruchowo
- dzieci z niepełnosprawnościami sprzężonymi
- dzieci zagrożone niedostosowaniem społecznym
- dzieci z zaburzeniami zachowania